Vraag en antwoord

Vraag en Antwoord

  1. Hoe kan ik zien dat een bedrijf NOA-Afbouwgarantie geeft?
    Alle bedrijven die bij NOA zijn aangesloten, geven automatisch de NOA-Afbouwgarantie als ze voor een particuliere opdrachtgever werken. Dit is geregeld in de algemene consumentenvoorwaarden voor het afbouwbedrijf in Nederland. Bekijk onder het kopje “zoek een vakman” welke bedrijven bij ons zijn aangesloten. Ons keurmerk is namelijk gewild en helaas wordt er wel eens misbruik van gemaakt. Controleer daarom altijd op deze site of het bedrijf daadwerkelijk bij ons is aangesloten.  

  2. Welke werkzaamheden verricht een afbouwbedrijf nu eigenlijk?
    ‘Afbouwen’ is natuurlijk een ruim begrip. Voor de één is dat een complete verbouwing van een woonhuis, voor de ander is dat het aanbrengen van een ‘finishing touch’ voor ultiem woongenot. Onze afbouwbedrijven zijn meestal gespecialiseerde bedrijven in één van onze sectoren, te weten stukadoren, vloeren en terrazzo of plafond- en wandmontage. Het zijn echte vakmannen, die precies weten hoe én op welke manier ze van uw huis uw droomhuis kunnen maken. Natuurlijk kennen onze vakmannen weer andere gespecialiseerde vakmannen, waar ze graag mee samenwerken, zodat uw verbouwing - of deze nu groot of klein is - efficiënt kan verlopen.  

  3. Hoeveel jaar garantie krijg ik op het werk dat wordt uitgevoerd?
    - Stukadoorswerk binnen 5 jaar garantie
    - Stukadoorswerk buiten 3 jaar garantie
    - Terrazzowerk 3 jaar garantie
    - Kunststofvloerafwerking 5 jaar garantie
    - Plafond- & Wandmontage 5 jaar garantie 

  4. Ik heb de ondernemer nog niet betaald en wil mijn klacht neerleggen bij de Geschillencommissie, kan dat? 
    U kunt uw klacht indienen bij de Geschillencommissie als het afbouwbedrijf dat de werkzaamheden heeft verricht daadwerkelijk bij onze organisatie is aangesloten. U moet natuurlijk eerst wel geprobeerd hebben om het probleem onderling met de ondernemer op te lossen. Allereerst moet u daarom uw klacht schriftelijk melden bij het desbetreffende bedrijf en een reële tijd geven om het probleem op te lossen. Komen jullie er samen niet uit, dan kunt u uw klacht indienen bij de Geschillencommissie Afbouw, maar dan moet u wel het openstaande bedrag in depot storten bij de commissie. 

  5. Wat zijn de kosten om een geschil in te dienen?
    U betaald het klachtengeld (€ 76,26 voor factuurbedragen tot € 500,-, € 101,68 voor factuurbedragen van € 500,- tot € 1.500,- en € 127,10 voor factuurbedragen vanaf € 1.500,-) en € 230,- aan behandelingskosten als u door de geschillencommissie in het ongelijk wordt gesteld. 

  6. Hoe lang duurt de procedure bij de Geschillencommissie?
    De procedure bij de Geschillencommissie duurt gemiddeld 3 maanden.
     
  7. Staat de NOA garant als een bedrijf failliet gaat?
    NOA staat niet garant voor bedrijven die failliet gaan.  

  8. Wat gebeurt er als een NOA-lid de bindende uitspraak van de Geschillencommissie niet nakomt?
    Als het NOA-lid de bindende uitspraak niet nakomt, kunt u een beroep doen op de nakomingsgarantie. Dit houdt in dat NOA u bijvoorbeeld de herstelkosten zal uitbetalen. 

  9. Wat kan ik doen als een ondernemer niet bij NOA is aangesloten en ik heb toch een klacht?
    U kunt dan het beste contact opnemen met het Technisch Bureau Afbouw om een kwaliteitsonderzoek aan te vragen. Ook kunt u een beroep doen op uw rechtsbijstandverzekering. Als u lid bent van Vereniging Eigen Huis of de Consumentenbond kunt u natuurlijk ook met die secretariaten contact opnemen.